tirsdag 12. mai 2009

Slik ble det en gitareske


Det er mange som har lurt på om jeg har noen mal "gitareske-kortet" mitt.
Det har jeg vel egentlig ikke. Og siden jeg ikke har særlig planer om å lage en til i disse tider, blir det ingen bilde for bilde forklaring.
Men jeg kan jo prøve å forklare med ord hvordan jeg har gjort det.

Jeg hadde jo sett denne tutorialen hos Anita og hadde den friskt i minnet da jeg skulle lage esken min. Jeg lette opp gitaren Eline har på internett og skrev ut bildet. Senere forstørret jeg den til den størrelsen jeg synes passet til en eske.
Så brukte jeg kalkerpapir (går også fint med matpapir) til å tegne av omrisset av gitaren.
Når jeg hadde det, klippet jeg ut og brukte til mal som jeg tegnet rundt på ganske tykk kartong (sånn som man ofte får når man bestiller ark på nett) en til bunn og en til lokk.
Disse pusset jeg kantene på før jeg svertet kantene med distress ink - black soot.

Så tegnet jeg en strek innpå den ene for å kunne lage selve esken, og igjen fram med kalkerpapiret - og samme prossess, bare atte denne gangen brukte jeg noe tynnere kartong.
Og festet papir som i tutorialen til Anita. Og limte det til bunnen/lokket alt ettersom.

Jeg brukte bildet av gitaren til å måle ut hvor strenger og fester skulle være. De ble ikke helt like orginalen, men man ser jo at det er samme gitaren om man legger go'viljen til ;)
Til å lage knottene brukte jeg brads som jeg farget med alkoblekk, før jeg klippet vekk "vingene", den blanke knotten brukte jeg en eyelets jeg banket flat og en bitteliten blank brads, klipte vel litt av den også før de ble limt sammen med flytende lim. Jeg festet knottene med 3D-puter og flytende lim.

Inni lagde jeg bare en enkel lomme til penger som jeg festet et lite kort til.

Lykke til, regn med masse papirstøv og kos deg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar